
En vanlig fråga är, vad kostar en logotyp? Det är ungefär lika lätt att svara på som vad kostar en bil? Det beror på…
Det beror på ambitionsnivå och budget. För att skapa en riktigt bra logotyp krävs en del research. Formgivaren behöver få möjlighet att sätta sig in i företaget och branschen. Tid och pengar måste sättas av till detta om ambitionsnivån är hög.
Enligt mitt sätt att se det ska en logotyp bygga på en bra idé, vara estetiskt tilltalande och tekniskt väl utförd.
- Bygga på en bra idé innebär att logotypen ska vara relevant för företaget. Det som passar ett företag i en viss bransch fungerar troligen inte lika bra för ett företag i en annan bransch.
- Estetiskt tilltalande innebär att logotypen ska att passa företagets marknad och kunder. Olika uttryck passar olika målgrupper. Färg och form som anses estetiskt tilltalande i en bransch kan kännas trist och statiskt i en annan.
- Tekniskt väl utförd innebär att logotypen ska ha bra proportioner, lagom kontrast, fungera i stort och smått och enbart i svart om så krävs. Dessutom ska logotypen levereras för både tryck och webb.
Behöver du en logotyp till ditt nystartade företag, en modernisering av befintlig logotyp eller en utförlig grafisk profil. Hör av dig till mig. Efter ett första möte tar jag fram offert och idéskisser. Då får du veta vad det kostar!